De knoop is doorgehakt. Unilever verkoopt de pastasausactiviteiten Ragu en Bertolli in Noord-Amerika aan het Japanse Mizkan.
Dat werd donderdag bekendgemaakt.
Met de verkoop is 2,15 miljard dollar (bijna 1,6 miljard euro) gemoeid. Unilever houdt nog wel het merk Bertolli in Europa en in Latijns-Amerika, zo liet een woordvoerder van het concern weten.
De jaarlijkse omzet van Ragu en Bertolli in de Verenigde Staten is meer dan 600 miljoen dollar. De transactie is inclusief twee productiefaciliteiten in Kentucky en Californië.
Bertolli en Ragu eruit in VS
De verkoop past volgens de zegsman binnen de algemene strategie die nu gericht is op de grote merken in de VS, zoals Knorr en Hellmann’s. ,,Wij zijn na een herwaardering tot de conclusie gekomen dat Ragu, Bertolli en Slimfast het beste af zijn met een andere moeder.” De verkoop van Slimfast loopt nog.
Terwijl Unilever nog de Europese en Latijns-Amerikaanse Bertolli-activiteiten aanhoudt, verdwijnt het Noord-Amerikaanse merk Ragu volledig uit het portfolio.
Toezichthouders moeten de verkoop nog goedkeuren. Waarschijnlijk wordt de verkoop eind juni afgerond.
Unilever zal een deel van de opbrengst gebruiken voor overnames. Ook steekt het een deel van het geld in het verkrijgen van de aandelenrechten van de nazaten oprichter William Hesketh Lever, een stap van 715 miljoen pond (ruim 875 miljoen euro).
Unilever: minder merken, minder voeding
De Nederlands-Britse producent van levensmiddelen en verzorgingsproducten is bezig het aantal merken te verkleinen en merken die niet behoren tot de kernactiviteiten af te stoten.
Unilever snijdt met name aan bij de voedingstak. Zo verkocht het onder meer pindakaasmerk Skippy en de vleessnack-activiteiten.
Unilever wil tegen het einde van 2014 het aantal producten met 30 procent terugbrengen, zei financieel topman Jean-Marc Huët afgelopen december van het levens- en wasmiddelenconcern donderdag een investeerdersbijeenkomst
Huët zei verder dat het bedrijf gefocust blijft op het doen van kleinere, goedpassende overnames. Tegelijkertijd kijkt Unilever kritisch naar zijn bezittingen, met name bij de voedingsproducten, waar de winstmarges groeiperspectieven lager zijn.
Zeep tegen soep
In 2013 kwam op een totale omzet van bijna 50 miljard euro bijna 55 procent uit de producten voor persoonlijke en huishoudelijke verzorging (zeep, shampoo, wasmiddelen), tegen iets meer dan 45 procent uit de voedingstak. Geografisch liggen de sterkste groeimogelijkheden voor de Brits-Nederlandse multinational in opkomende markten.
Onder financiële analisten duikt regelmatig de discussie op of Unilever beter zou presteren als de voedingstak helemaal afgesplitst wordt van de activiteiten voor persoonlijke en huishoudelijk verzorging. Maar de leiding van Unilever, inclusief de huidige topman Paul Polman, heeft die optie altijd van de hand gewezen.
lees ook deze analyse van Patrick Beijersbergen: Keuze voor zeep goed voor Unilever
Bron: ANP/Z24
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl